Shanghai, een leuke start!

4 januari 2019 - Shanghai, China

Shanghai (Pudong) by night

Ja, ja, mijn reis is begonnen! Na een paar drukke weken met voorbereiden stond ik dan eindelijk met propvolle backpack op Schiphol. Door de drukte duurde het inchecken lang en was het afscheid van mijn familie kort. Even een traantje gelaten en hup door naar de douane. Na wat aankopen te hebben gedaan en een nog een korte ontmoeting met hardloopmaatje die bij KLM werkt ging ik aan boord. De luiken gingen al snel naar beneden,  want we gingen de “Chinese” nacht in... Ik probeerde dus wat te slapen, maar ging moeilijk. Door de drukte van de afgelopen weken was mijn hoofd nog niet rustig te krijgen. Dus ook maar wat gekletst met Nederlandse man naast mij. Hij ging 2 maanden naar Maleisie, om te reizen en werken. Na een verder relaxte vlucht landde ik op nieuwjaarsdag. Heel gek, gewoon O&N overgeslagen... In de rij voor een visum in gesprek geraakt met 2 Nederlandse meiden. Beiden voor onbepaalde tijd op reis. De ene vloog in de avond door naar Melbourne, de ander naar Vietnam. Gezamenlijk nemen we de Maglev (hogesnelheidstrein) naar de stad. Omdat ik op zoek ging naar mijn hotel heb ik ze in de metro weer vaarwel gezegd.

Tja, en toen stond ik daar alleen buiten bij het metrostation... Ik dacht dat hotel in de buurt was, maar na ruim een uur zoeken toch maar een taxi genomen. Bleek uiteindelijk dat ik een oude metrokaart had en bij het verkeerde station was uitgestapt. Bedankt Schiphol, voor het verkopen van een oud boekje! Of ligt het eraan dat Shanghai razendsnel veranderd...?

Afijn, ingecheckt in hotel, spullen beetje uitgepakt en even opgewarmd met de verwarming op 23 graden... Uiteindelijk de warme hotelkamer verlaten om de stad te gaan ontdekken. Met mijn verouderde reisgids op pad...  Metro gepakt naar de Jing’ an tempel. Deze tempel alleen even aan de buitenkant bekeken en een beetje door de buurt gewandeld. Merkte uiteindelijk dat ik het niet ging redden tot de avond, dus terug naar hotel om paar uur te gaan slapen.

In de avond had ik een fietstour geboekt. Helaas was ik de enige, maar uiteindelijk waren we wel met z’n 4-en. De eigenaar (een Fransman), de tourleider (een Spanjaard) en een vriendin van hem uit Engeland. Dus een mooi Europees groepje bij elkaar. De tour ging voornamelijk door het oude centrum, maar begon met eten. Eten van noedels, met stokjes... help!!! Het is even oefenen, maar ik heb het naar binnen gekregen en het was echt superlekker! Bij Chinees eten had ik hier niet echt aan gedacht. Na het eten weer verder door de stad, langs oude arbeiderswijk, een echte Chinese apotheek bezocht, uitzicht op de kleurrijke gebouwen van Pudong en op het laatst nog een snack op straat gegeten. Echt super om zo’n tour eens in de avond te doen!

De volgende dag begon ik met koffie bij Starbucks en een wandeling door People’s park. Vervolgens richting East Nanjing Roda, een shoppingstraat met grote gekleurde billboards. In een foodcourt weer zitten slurpen aan de noedels en door richting The Bund.  Dit is een wandelpromenade waar je de gebouwen aan de overkant van het water kan fotograferen. In de avond mooi verlicht, maar met een grauwe grijze dag ziet het er wat minder interessant uit. Dus doorgelopen naar het oude centrum om The temple of the town God te bezichtigen. De lokale bevolking komt om te bidden, ik alleen om wat foto’s te maken... In de avond ga ik nog een keer terug naar The Bund om wat kleurrijke foto’s te maken. En ik eet dit keer rijst met groenten, maar ik zou niet weten wat voor groente het was...

De volgende dag (en tevens laatste dag) start ik in de Franse wijk. Ik ga eerst naar het Fuxing park. Ik verbaas mij hier over de levendigheid, mensen aan het dansen, ander groepje aan het zingen, 2 personen  spelen badminton, weer een groepje doet Tai Chi, het is echt een vrolijke boel. Er stond zelfs een kapstok waar je jas op kon hangen, want van dansen krijg je het warm natuurlijk... Na het park te hebben verlaten nog een beetje door de buurt gewandeld, maar merkte dat ik nog behoorlijk last had van het tijdsverschil dus ben weer even paar uur gaan rusten in het hotel... Ja, ja, ben geen 20 meer, haha! Later in de middag weer richting Franse wijk gegaan en ditmaal naar Tian zi Fang. Dit is een klein wijkje met smalle straatjes met winkels, eettentjes en café‘s. Superleuk en sfeervol. Hier wat dumplings en een Chinees biertje genuttigd. Later op de avond nog in een restaurant een rijstgerecht met omelet en gamba’s gegeten. Dit viel een beetje tegen, want het was met veel saus...

China heeft nooit echt op mijn verlanglijst gestaan, omdat ik dacht dat het een moeilijk land om te reizen zou zijn, verhalen over kat en hond in gerechten of ziek door eten, maar vond Shanghai echt superleuk! Helaas lang niet alles kunnen zien, dus goede reden om nog eens terug te gaan, maar dan met warm weer! Het is er ook enorm veilig, bij elke metro ingang wordt je tas gescand en ondergronds staat op elk station een soort van beveiliging. Het is de dichtstbevolkte stad van de wereld maar ik vond dat niet echt te merken. Het is er niet chaotisch en niet lawaaierig door elektrisch verkeer. De enige overlast vond ik de roggelende en spugende mannen op straat... haha!

Inmiddels in Chiang Mai, Thailand gearriveerd. Eens kijken wat er hier allemaal te beleven valt...

1. Angelique:
    4 januari 2019
    Geweldig om je gelezen én wat een mooie foto’s ! Liefs van mij en ook van Wessel!
  2. Marielle:
    Goed begin zo te lezen. Veel reisplezier op de volgende bestemming.
  3. Irene:
    4 januari 2019
    Mooi verhaal! En een mooie, schone stad. veel plezier in Thailand!
  4. Gerda:
    Leuk verslag Charissa. Geniet van Thailand.
  5. Lindy Heyligers:
    4 januari 2019
    Doet me denken aan de skyline van Hongkong, mooi! Maarre, niet alléén in China eten ze hond hóór!, haha😀
    Veel plezier in Thailand, ben benieuwd🙋
  6. Thea:
    4 januari 2019
    Wauw, goed begin! Leuk dat je ons op deze manier op de hoogte houdt!
  7. Loes Blommesteijn:
    Leuk Charissa dat we op deze manier met je meereizen. Prachtige foto’s en een leuk reisverslag. Veel plezier in Thailand. Kijk al uit naar het volgende bericht. Take care. 😘
  8. Fanessa:
    4 januari 2019
    Wat super leuk om je eerste echte verhaal te lezen. Ben benieuwd naar je Thailand verhaal. Enjoy X
  9. Unique:
    Hi Charissa, wat leuk zeg. Heel mooi ziet er uit. Leuk dat je ons zo op de hoogte houdt. Veel plezier. 😘
  10. Marc van Rijn:
    4 januari 2019
    Leuk om je op deze manier te volgen Miss van Deth 😃. Ik kijk uit naar je volgende verslag! Grt Marc
  11. Simone:
    Veel plezier Charissa en heel erg leuk om je verhalen te lezen.

Xxx
  12. Wilma:
    4 januari 2019
    Wat een leuk reisverslag heb je geschreven. Nou ik hoop dat je Chang Mai ook een leuke plaats vindt. Ik vond het erg leuk daar !
  13. Desirée:
    You did it Powergirl; je hartsverlangen volgen en reizen.
    Geniet van je reis en de mooie mensen die je onderweg tegenkomt.
    Veel liefs Desirée
  14. Barbara:
    4 januari 2019
    Leukkk je eerste echte blog en wat heb je die mooi geschreven! Ja, Shanghai is leuk!
    Nu in Chiang Mai, ook een mooie plek. Kijk uit naar wat je daar allemaal gaat beleven....
    Maak er wat moois van xxx
  15. Manon:
    5 januari 2019
    Wat leuk om je zo te volgen, zo reist iedereen een beetje met je mee
  16. Els:
    Wat leuk dat je kennismaking met China je positief heeft verrast. Ik vond China in 1982 het meest intrigerende, vriendelijke, en fotogenieke land wat ik ooit heb bezocht. Na al mijn reizen nog steeds op nummer 1. En ik heb heel veel gereisd.
  17. Friso:
    8 januari 2019
    Wow ziet er allemaal te gek uit! Leuk verslag en geen trek in hond of kat?
  18. Tineke Vermeulen:
    9 januari 2019
    Hi Charissa, super leuk om je ervaringen van de eerste paar dagen te lezen. Benieuwd naar je volgende verhaal ;-) Heel veel plezier in Thailand! groetjes, Tineke
  19. Jolande:
    11 januari 2019
    Hoi, Leuk verhaal! We zijn heel benieuwd naar de volgende update...