Van Legian naar Sanur en door naar de Gili eilanden...

10 mei 2019 - Nusa Penida, Indonesië

Hallo, hallo lieve mensen, hier ben ik weer even met een verslagje van de afgelopen 2,5 weken...

Op zaterdag 20 april ben ik gaan ontbijten met Anna uit Australië. In Legian heb ik vele lokale mensen van Bali en vele Australiërs ontmoet. Nu was het tijd om afscheid te nemen en weer wat nieuwe plekken te ontdekken op Bali en de Gili eilanden. Na het ontbijt mijn backpack gepakt en richting hoofdstraat gelopen en een taxi genomen richting Sanur. Na het inchecken bij mijn homestay in Sanur ben ik gaan wandelen langs het strand. In 2008 ben ik ook in deze plaats geweest en er was eerlijk gezegd weinig van terug te herkennen. Hier ook vele nieuwe villa’s, resorts bij gebouwd. Flink stuk gewandeld langs het strand en het hotel opgezocht waar ik in 2008 verbleef, dat herkende ik maar al te goed! Even momentje bij stil gestaan. Het was een jaar nadat ik 2 buikoperaties had ondergaan en ik zat ook nog eens tegen overspannenheid aan. Dus weet nog goed dat ik mij helemaal niet zo goed voelde en hele dagen op een strandbad onder de palmbomen lag en alleen even ging lopen om te eten in de buurt van het hotel. Na die vakantie in 2008 nog vele moeilijke momenten gehad. Maar ben er nu zo dankbaar voor!! Want het heeft mij gebracht waar ik nu ben. Mijn hart gevolgd en de lange reis gemaakt die ik al heel lang wilde maken. En ook nog eens in mijn eentje! Trots op mijzelf! Afijn, ik dwaal af, haha... weer even terug naar Sanur. Ik heb daar 4 dagen alleen een beetje gerelaxed, gewandeld en uurtje het water op geweest voor SUP. Geen nieuwe mensen ontmoet, maar wel avondje doorgebracht met 2 collega’s uit NL, Bill & Maryse. Het was de 2e keer tijdens mijn reis dat ik een collega heb ontmoet, zo leuk! Maar hoor ook dat er de afgelopen tijd veel is veranderd bij de gemeente. Als ik terug ben zijn er helaas vele collega’s vertrokken...

Op woensdag 24 april was het tijd om naar 1 van de Gili eilanden te gaan. Ik had via mijn homestay het ticket voor de boot geboekt, inlclusief transfer naar de haven in Padang Bai. Het wachten op de transfer duurde erg lang, het blijft geduld hebben in Azië, haha! Maar ondertussen praatje gemaakt met eigenaar van de homestay, zulke lieve mensen. Het is ongeveer 45min rijden van Sanur naar Padang bai. Daar neem ik de boot naar Gili Trawangan. Ik had al veel gehoord en gelezen over de Gili eilanden, dus was erg benieuwd hoe het er zou zijn. Vanaf dag 1 vond ik het er heerlijk! Geen motorvoertuigen op het eiland dus heerlijk alles op het fietsje. In een uur kan je het eiland rond fietsen. Lopend is ook mogelijk. Ik had 4 nachten geboekt en ben er uiteindelijk totaal 12 nachten gebleven!!! De eerste dag tijdens het wandelen al snel een aantal lokale mensen ontmoet. Ik heb nu het gevoel dat ik inmiddels het halve eiland heb leren kennen, haha! De eerste dag ontmoette ik een aantal jongens bij een strandbar. Hierdoor had ik de volgende dag een afspraak voor een golfsurfles. Eigenlijk wilde ik op Bali al lessen nemen, maar zag er de hele tijd tegenop. Vorig jaar in Portugal vond ik het namelijk erg lastig en lukte het niet om lang op het board te blijven staan. Maar Aliq (zo heette de instructeur) overtuigde mij ervan dat het ging lukken. En dat klopte! Het ging echt stukken beter dan in Portugal. Helaas is het tot nu toe maar bij 1 lesje gebleven. En om echt goed te leren surfen moet je er vele uren oefenen in stoppen. Maar zal het zeker nog eens gaan doen. Op het strand weer vele locals (de meesten surfinstructeur) ontmoet. Daar meerdere dagen doorgebracht. Het leuke van omgaan met de locals is dat ik bijna alleen maar lokaal voedsel eet. En dat is zooooo lekker!! Ook op Bali heb ik er enorm van genoten. Vele toeristen kiezen voor de hippe westerse tenten, ik ben er soms ook geweest, maar ten eerste is het duur en ten tweede is het geen lokaal voedsel. Nu vond ik het in het begin soms ook lastig omdat ik bang was dat ik er ziek van zou worden. Maar gelukkig is dat tot op heden nog niet gebeurd. Gili Trawangan staat bekend als een party eiland dus ook aantal avonden op stap geweest. Op een avond heb ik Dheni ontmoet. Samen zijn we een dag naar Lombok gereisd. Op de motorbike langs de kust gereden en naar watervallen geweest. Terug op Gili T heb ik ook genoten van de bijzondere zonsondergangen en eenmaal vroeg uit de veren gegaan voor een zonsopgang. En het is echt supermooi snorkelen daar! Meerdere schildpadden gezien. Helaas geen foto van kunnen maken, maar echt zo bijzonder!!!

Ik had tot het einde van mijn reis op Gili T kunnen blijven, zo fijn vond ik het er, maar wilde toch nog wel wat andere plekken zien. Dus afgelopen maandag samen met Dheni de boot naar Gili Air genomen. Dit eiland is vergelijkbaar met Gili T, maar is kleiner en rustiger. Geen fiets nodig, alles kan lopend. Paar dagen relaxen, dus daarom ook weer even tijd voor dit verslagje. Voor mijn gevoel beetje saai verslag, omdat ik niet veel meer heb gedaan dan op strand hangen, eten en snorkelen/zwemmen. En het is moeilijk met woorden over te brengen is hoe ik geniet van deze eilanden, zonsondergangen, de mensen en het eten! Maar misschien helpen de foto’s een beetje...

Vanaf vandaag heb ik nog minder dan 2 weken te gaan... Eerlijk gezegd verlang ik er nog niet echt naar om terug te gaan, maar kijk er wel enorm naar uit om familie en vrienden weer te zien en spreken!!! Inmiddels ben ik op het eiland Nusa Penida. Hierna ga ik nog naar Nusa Lembongnan en de laatste week verblijf ik op Bali, een paar dagen in het binnenland, in Ubud (waar ik in 2008 ook ben geweest) en mijn allerlaatste dagen in de badplaats Seminyak. Mijn volgende verslag hoop ik nog op 1 van mijn laatste dagen op Bali te schrijven... Nu is het weer tijd voor een koud Bintangetje.... (=lokaal biertje) Ciao!!!

1. Angelique:
    10 mei 2019
    Helemaal geen saai verslag! Heb er van genoten😘
  2. Marianne Schelvis:
    Prachtige foto's! Heel herkenbaar 😃
  3. Barbara:
    10 mei 2019
    Ik ook hoor, dacht gelijk weer even terug aan mijn tijd op gili trawagan....heerlijk eiland om te relaxen! Veel plezier nog daar!!
  4. Marielle:
    Geniet nog maar die laatste weekjes. Tijd gaat zo snel.
  5. Kelly de Winter:
    ❤️
  6. Loes:
    Geweldig Charissa. Ook ik heb van je verslag genoten🌴🐬. Nog steeds leuk om je te volgen😘
  7. Geesje:
    10 mei 2019
    Je hebt je droom waar gemaakt en dat ook nog in je eentje. Ik ben super trots op je❤️Maar ook heel blij dat je weer terug komt. Nog even 14 dagen genieten en dan weer aan het 'gewone leven' gaan wennen. Mam😘
  8. Ester:
    Oh zo bijzonder... jouw avontuur.. jouw reis.
    Idd bijna onmogelijk om straks weer terug te gaan naar je ‘gewone’ leventje hier! Maar misschien is dat ook een mooie reis. Thuis.
    Voor nu nog 2 volle weken paradijs❤️♥️💚
  9. Lindy Heyligers:
    10 mei 2019
    Tjonge,tjonge wát een leventje! Je weet dat je daar ook kan werken hé!😀
  10. Krista:
    Nou, je woorden en je foto’s komen goed over hoor! Waan mezelf ook helemaal daar waar je bent...... Wat een geweldige reis en zo knap van je dat je dit alleen hebt gedaan. Nog 2 weken genieten!! 😘
  11. Fanessa:
    11 mei 2019
    Geniet er nog maar lekker van. Wat een mooie herinneringen heb jij gemaakt zeg! Dit neemt niemand je meer af.😘💪
  12. Nancy:
    Hi Charissa, wat heerlijk weer om te lezen! Heel herkenbaar allemaal 😁 Wat vliegt de tijd voorbij he...alweer 3 maanden geleden dat we op Siquijor zaten. En wij zijn inmiddels alweer bijna een jaar thuis van de grote reis. Helaas went het gewone leven weer snel, maar deze ervaring vergeet je never nooit meer! Geniet en tot snel! 😘
  13. Robin:
    11 mei 2019
    Wat n heerlijkheid! Niet verkeerd om zo je laatste weken door te brengen. Fijn fijn fijn. De Gili’s waren getroffen door n tsunami vorig jaar, als ik t goed heb. Lijkt of er niets meer van te zien is?